منوی اصلی

غسل در روز عید قربان (اقبال الاعمال)

غسل در روز عید قربان (اقبال الاعمال)

الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الرابع فيما نذكره مما يتعلق بليلة عيد الأضحى و يوم عيدها، فصل فيما نذكره من الرواية بغسل يوم الأضحى‏
جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب چهارم، اعمالی که متعلق به شب و روز عید قربان است، فصل پنجم، روایت در مورد غسل روز عید قربان:
بِإِسْنَادِنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرِ بْنِ بَابَوَيْهِ رِضْوَانُ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَلَيْهِ فِيمَا ذَكَرَهُ مِنْ كِتَابِ مَنْ لَا يَحْضُرُهُ الْفَقِيهُ فَقَالَ مَا هَذَا لَفْظُهُ وَ رَوَى ابْنُ الْمُغِيرَةِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الْوَلِيدِ قَالَ‏
«ابو جعفر ابن بابويه» -رضوان اللّه جل جلاله، عليه-در كتاب «من لا يحضره الفقيه» به نقل از «قاسم بن وليد» آورده است:
سَأَلْتُهُ عَنْ غُسْلِ الْأَضْحَى قَالَ وَاجِبٌ إِلَّا بِمِنًى‏
«درباره‌ى غسل روز عيد قربان از آن حضرت[1]پرسيدم. فرمود: [در همه‌ى مكان‌ها] به جز «منى» واجب است.»[2]
ثم قال رحمه الله‏
هم او-رحمه اللّه-گفته است
و روي‏
در روايت ديگر آمده است
أن غسل العيدين سنة
كه غسل روز عيد قربان، مستحب است.»[3]
أقول إنه إذا ورد لفظ الأمر بالوجوب لشي‏ء يكون ظاهر العمل عليه أنه مندوب فعسى يكون المراد بلفظ الواجب التأكيد للعمل عليه و إظهار تعظيمه على غيره من غسل مندوب من لم يبلغ تعظيمه إليه‏

هرگاه لفظ «وجوب» در روايات وارد شود، مراد از آن اين است كه عمل به آن مستحب است. بنابراين، شايد مقصود از واژه‌ى «واجب» در اينجا نيز تأكيد بر عمل به غسل روز عيد قربان و تعظيم آن بر ديگر غسل‌هاى مستحب باشد.


[1]) مقصود حضرت امام صادق-عليه السّلام-است؛ زيرا «قاسم بن وليد» از راويان امام صادق-عليه السّلام-است. ر. ك: رجال نجاشى، ص 313.

[2]) مراد از واجب در اينجا، به قرينه روايت آينده، مستحب مؤكّد است.

[3]) من لا يحضره الفقيه، ج  1 ، ص  321.

افزودن دیدگاه جدید